banner ad

ΣΩΤΗΡΙΑ ΜΠΕΛΛΟΥ – ΝΤΙΝΑ ΚΩΝΣΤΑ

. March 7, 2013 . 0 Comments

timthumb.php«Σωτηρία Μπέλλου – Η περιπλανώμενη ζωή μιας ρεμπέτισσας», θεατρική παράσταση για μια ‘ακατέργαστη’ και αντισυμβατική γυναίκα, που τόλμησε, αντιστάθηκε, επιβλήθηκε, γονάτισε, πλήρωσε, απόλαυσε, ρίσκαρε και εγκαταλείφθηκε. Μια ζωή κόντρα σε όλα με θάρρος και παρρησία. Μια ζωή που βάδισε παράλληλα με την Ελλάδα της κατοχής, του εμφυλίου και της Ελλάδας που πάλεψε να σταθεί στα πόδια της.

Η Σωτηρία Μπέλλου, άνθρωπος που ‘ρούφηξε’ ακραία τη ζωή, που αφέθηκε συνειδητά στα πάθη της, για ‘να μην μετανιώσει για τα πράγματα που δεν έκανε’. Άτομο αυθεντικό, ασυμβίβαστο, αμφιλεγόμενο, που περπάτησε δρόμους δύσκολους για εκείνη την εποχή, -αλλά ακόμη και για σήμερα -και τελικά άφησε το χνάρι της βαθιά, σε μιαν ολόκληρη περίοδο με εκείνη την κρυστάλλινη φωνή που έβγαινε από τα βάθη της πληγωμένης, αλλά ατίθασης ψυχής της κι απ’ τα έγκατα των ματωμένων –πραγματικά και μεταφορικά- σωθικών της. Γυναίκα που πάλεψε για να αγγίξει τ’ όνειρό της –το τραγούδι-, αγωνίστηκε και βασανίστηκε για τα αριστερά πολιτικά πιστεύω της. Κοινωνική αγωνίστρια, άρπαξε τη ζωή απ’ τα μαλλιά και όρθωσε το μικρό της κορμί παλικαρίσια, σε κάθε τι που συγκρουόταν με την αμφιλεγόμενη πορεία της και τα πεισματικά της πάθη. Θεριό αχαλιναγώγητο, αρνήθηκε να υποταχθεί. Ένα βράδυ στο κέντρο που τραγουδούσε, μια ομάδα 6 Χιτών την έδειραν πολύ άσχημα γιατί αρνήθηκε να τους τραγουδήσει «Του αετού ο γιός», και κανένας από τους παρόντες συναδέλφους της δεν την βοήθησε.

Έφτασε στην κορυφή της καλλιτεχνικής αποδοχής, μ’ αυτήν την ιδιαίτερη χροιά της φωνής της και δοκιμάστηκε σ’ όλα τα είδη τραγουδιού με απόλυτη επιτυχία. Σύμβολο μιας ολόκληρης εποχής, το οποίο, όμως, καταβαραθρώθηκε πολλές φορές εξ αιτίας των παθών της. Έφτασε στην απόλυτη φτώχια και ανέχεια και βγήκε στους δρόμους να πουλήσει τα CD της. Και η κορύφωση του δράματος της έφτασε όταν στο νοσοκομείο θα την χειρουργούσαν στο λάρυγγα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να τραγουδήσει πια κι έτσι επήλθε ο ζωντανός θάνατος της. Γιατί για εκείνη δεν υπήρχε ζωή χωρίς τη φωνή της.

Και όλο αυτό το πάθος το ερμηνεύει στο σανίδι ένα ιερό τέρας του θεάτρου, η Ντίνα Κώνστα, μέσα από ένα παραλήρημα αισθήσεων και μια ύστατη συνομιλία με τα φαντάσματα που στοίχειωσαν το παρελθόν της Σωτηρίας. Με μια ερμηνεία που κόβει την ανάσα, με παύσεις γεμάτες ένταση, με βλέμμα που περνάει στον θεατή όλα όσα θα χάσουν από τη δύναμη τους αν μπουν σε λόγια. Η κ. Κώνστα, με το θεατρικό της ήθος, βρίσκεται σε απόλυτη ταύτιση με το ρόλο της, και συγκλονίζει. Είναι στιγμές που αναρωτιέσαι αν βλέπεις την Μπέλλου ή την Κώνστα, με εκείνα τα τεράστια, χαρακτηριστικά γυαλιά και τις εναλλαγές συναισθημάτων.

Σε μια συνέντευξη της η Κώνστα λέει για τη ρεμπέτισσα: «Την είχα γνωρίσει. Ήταν άνθρωπος ελεύθερος που δεν χώραγε στα πρέπει της εποχής της, που δεν είχε όρια, που ζούσε και πλήρωνε ακριβά τα πάθη της και γι’ αυτό ήταν τόσο ενδιαφέρουσα.
Σαν τραγουδίστρια ήταν μοναδική. Σφράγισε, με την φωνή της ό,τι τραγούδησε.»
Και όλο αυτό το αποδίδει η Κώνστα με το δυνατό παίξιμο της. Με αθυρόστομη συμπεριφορά ‘δρόμου’, με τρυφερές αναπολήσεις, με την κίνηση των χεριών της, που αγκαλιάζουν την περιπλανώμενη ζωή που αφήνει πίσω της, με τις θύμησες μιας ατέλειωτης και οδυνηρής μοναξιάς πίσω από τα κάγκελα της φυλακής, αλλά και σε ολόκληρη την διαδρομή της και τον φόβο της για το σκοτάδι. Ένα ρεσιτάλ ερμηνείας!

Κι όταν, μεταξύ άλλων, ακούγεται το τραγούδι του Μπουρμπούλη, να το τραγουδάει η Μπέλλου, «Θα με δικάσει ο κούκος και τα’ αηδόνι…. Σε μιαν έρημη εκκλησιά , ζωγράφισε ο Θεόφιλος με αίμα, το χάρο να φοράει θαλασσιά.», η Κώνστα – Μπέλλου μεταμορφώνεται σε αερικό που αφήνει πίσω του κάθε τι γήινο και εξαερώνεται στο σύμπαν της αιωνιότητας.

 Δεν ξέρω αν αυτό που αγγίζει τόσο πολύ τον θεατή σ’ αυτή την παράσταση και τον αφήνει αποσβολωμένο για ώρα μετά, είναι η αποτύπωση της ζωής της Μπέλλου ή η συγκλονιστική ερμηνεία της Κώνστα. Μάλλον ο συνδυασμός και των δύο, με τη ζυγαριά να γέρνει λίγο υπέρ της Κώνστα, που έδωσε πνοή στο κείμενο και ‘ανέστησε’ την Μπέλλου με ένα μοναδικό τρόπο και μια καταλυτική ενσωμάτωση της στο ρόλο.

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags:

Category: ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *