banner ad

‘ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ’ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝΕΙ

. October 14, 2013 . 0 Comments

Berenice-Bejo-Le-Passe-640x420Ο Ιρανός  Ασγκάρ Φαραντί σκηνοθετεί άλλη μια ανθρωποκεντρική ταινία χωρισμού, μετά τον αριστουργηματικό ‘Χωρισμό’ του, το 2011. Το ‘Παρελθόν’ που, δικαίως, κέρδισε τις εντυπώσεις στις Κάννες, είναι ένα ακόμη ενδοοικογενειακό δράμα εμμονών, που εξελίσσεται σε ένα ασφυκτικό και ηλεκτρισμένο θρίλερ συναισθηματικής κατασπάραξης. Ένα πολυπλόκαμο, πολυδιάστατο ψυχόδραμα, ρεαλιστικό σαν τη ζωή τη ίδια, με καταιγιστικές ανατροπές καταστάσεων και δυνατές ερμηνείες.

Ο θεατής παρακολουθεί την δυόμιση ωρών σπαρακτική ταινία με κομμένη την ανάσα. Σε ένα μελαγχολικό προάστιο του Παρισιού, κοντά στις γραμμές του τραίνου, που πάντα παραπέμπουν σε φευγιό και αποχωρισμούς, ο Αχμάντ – Αλι Μασάφα- έρχεται μετά από τέσσερα χρόνια από το Ιράν στο σπίτι της γυναίκας του Μαρί – Berenice Bejo- για να υπογράψουν το διαζύγιο τους. Στο σπίτι της θα συναντήσει τον καινούριο της σύντροφο –του οποίου κυοφορεί το παιδί- με το παιδί του από την γυναίκα του, η οποία βρίσκεται σε κώμα και τα παιδιά της Μαρί από προηγούμενο σύζυγο. Ένα κουβάρι, δηλαδή, ανθρώπων, σχέσεων, εντάσεων και υστεριών.

Ο Αχμάντ, ανυποψίαστος επισκέπτης, θα κληθεί, εκ των πραγμάτων, να παίξει το ρόλο του ψύχραιμου διαμεσολαβητή και πυροσβέστη στις σχέσεις των ετερόκλητων κατοίκων του σπιτιού και θα προσπαθήσει να βγάλει στην επιφάνεια την αλήθεια, αναλύοντας τα γεγονότα και συνθέτοντας το πάζλ των μεταξύ τους διαφορών. Η Berenice Bejo, σαν Μαρί, υποδύεται αριστοτεχνικά τη γυναίκα σε όλους τους ρόλους: αυτόν της πρώην συζύγου, που όμως δεν έχει ξεκαθαρίσει μέσα της αν έχει ξεπεράσει τον Αχμάντ, αυτόν της τρυφερής ερωμένης του πατέρα του μωρού που φέρει μέσα της, έχοντας, όμως, φόβο για την δύναμη επιρροής της ‘κοιμωμένης’ συζύγου του, αυτόν της δοτικής μάνας αλλά και στρίγκλας κάποιες στιγμές που νιώθει ότι τα θεμέλια της ζωής, που προσπαθεί να στήσει, είναι στην ουσία σαθρά και ψεύτικα.

Αυτό που δεσπόζει στην στοιχειωμένη ατμόσφαιρα είναι η απουσία της, σε κώμα, συζύγου, η οποία, όμως, είναι παρούσα σε κάθε σιωπηλή αναφορά και καταλυτική για την εξέλιξη των διαπροσωπικών σχέσεων και επιλογών. Οι ένοχες σιωπές των μελών αυτού του δράματος και οι τύψεις και αμφιβολίες για τις ειλημμένες αποφάσεις τους, καθώς και ο χείμαρρος των αποκαλύψεων που ανατρέπει κάθε προσπάθεια εξισορρόπησης, στήνουν ένα ρεαλιστικό λαβύρινθο αλληλεπιδράσεων και εκρήξεων κοινωνιολογικού προβληματισμού.

Αλήθεια, ψέμα και αβάσταχτα μυστικά του παρελθόντος, σιωπηλοί διάλογοι και κραυγαλέα βλέμματα, απορίες υπαρξιακές –ξεστομισμένες από τον εκπληκτικό μικρούλη γιό της, σε κώμα, γυναίκας: ‘Αφού η μαμά δεν ήθελε να ζήσει, γιατί να την περιμένουμε να γίνει καλά;’. Επικίνδυνες εμμονές και ευθύνες που ξεπροβάλουν ξαφνικά ανατρέποντας συνεχώς τα δεδομένα και την εξελικτική πορεία της ιστορίας. Εξομολογήσεις έμμεσες, βεβιασμένες, τρομαγμένες αλλά τελικά εκρηκτικές και ασφυκτικές, που δηλητηριάζουν τις μελλοντικές αποφάσεις. Πάθη που ακόμη σιγοκαίνε και εκκρεμότητες συναισθηματικές που ξεπροβάλουν απρόσκλητες σαν κόμπος στο λαιμό.

Κάπου ο θεατής νιώθει εγκλωβισμένος μέσα σ’ αυτήν την σπαρακτική ενδοοικογενειακή –και όχι μόνο- ψυχική απογύμνωση και θέλει να κλείσει τα μάτια και τα αυτιά για να πάψει να είναι, δια της βίας, ανυπεράσπιστος μάρτυρας της αντιφατικότητας της ανθρώπινης φύσης και των συμπεριφορών που πηγάζουν από την αδυναμία διαχείρισης καταστάσεων. Και παρ’ όλο που ο γοργός ρυθμός της αναπαράστασης της καθημερινής νοσηρότητας δεν αφήνει περιθώρια ταύτισης του με τους ήρωες, εν τούτοις νιώθει ότι παρακολουθεί ακούσια κάτι που συμβαίνει συχνά στην πραγματικότητα.

Αριστοτεχνική προσέγγιση της αλήθειας και της αντιφατικότητας των σχέσεων. Η αποσύνθεση του ψέματος και η ασφυκτική προβληματική για το ‘αύριο’, που σχεδόν πάντα είναι δέσμιο του παρελθόντος. Μια ταινία, από τις πιο ενδιαφέρουσες της χρονιάς, χαστούκι στην υποκριτική αδιαφορία μας απέναντι στην οικεία, συναισθηματική ολοκλήρωση μας.

Print Friendly, PDF & Email

Tags:

Category: ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *