Ο ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΟ PreciousLife.gr

Date

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είναι ο άνθρωπος που χαίρεσαι να βλέπεις στον τηλεοπτικό σου δέκτη. Με συγκροτημένη σκέψη, με σταθερή φωνή, ενεργητικός και δυναμικός τοποθετείται και σε καθηλώνει αφού μπορεί να εκφραστεί με απλό και κατανοητό τρόπο για πολλά θέματα παρά το γεγονός ότι η εμπειρία του και οι γνώσεις του τον καθιστούν άνθρωπο με βαθιά σκέψη. Μεγάλωσε στον Πειραιά, σπούδασε Κοινωνιολογία στο Πάντειο και Επιστήμες Τύπου και Πληροφόρησης στη Σορβόννη, είμαι παντρεμένος 14 χρόνια και έχει έναν όμορφο γιο. Αν και παλιότερα σε συνεντευξή του συμφώνησε με την άποψη του Γιάννη Μπακογιαννόπουλου ότι η τηλεόραση είναι ένα απέραντο νεκροταφείο κινηματογραφικών εκπομπών, αφού έχουν γίνει πολλές και έχουν πεθάνει όλες, το σίγουρο είναι ότι αν ο ίδιος κάνει σήμερα μια εκπομπή κινηματογραφικού περιεχομένου θα γοητεύσει τα μηχανάκια της AGB όπως ακριβώς γοητεύει και τους πρωινούς τηλεθεατές και τους αναγνώστες που επιλέγουν να τον διαβάσουν σε Lifo και Vogue.

Έχεις σπουδάσει Κοινωνιολογία στο Πάντειο. Πόσο σε βοήθησε ή όχι αυτή η επιστήμη στην κριτική κινηματογράφου;

Οι ακαδημαϊκές σπουδές βοηθούν, ακόμη και όταν δεν το αντιλαμβάνεσαι κατά τη διάρκεια των φοιτητικών χρόνων- είναι σαν τα μαθηματικά του γυμνασίου για έναν θεωρητικά προσανατολισμένο μαθητή, δηλαδή επώδυνα αλλά χρήσιμα. Στην ειδικότητα μου, οι σπουδές στην Ελλάδα και τη Γαλλία με βοήθησαν ανυπολόγιστα στην ανάλυση και τη σύνθεση.

Σε ποια ηλικία και πως αποφάσισες να γίνεις κριτικός κινηματογράφου;

Ήθελα από μικρός να ασχοληθώ θεωρητικά με το σινεμά ή τη δημοσιογραφία. Από ένα σημείο κι έπειτα, και πριν πιάσω δουλειά δεν μπορούσα να φανταστώ τι άλλο θα έκανα εκτός από την κριτική κινηματογράφου. Για να ζήσω αλλά και για να φύγω στο εξωτερικό για σπουδές, δίδασκα αγγλικά σε φροντιστήριο.

Είναι αλήθεια ότι μικρούλης ήθελες να γίνεις γλύπτης ή ντράμερ;

Πολύ μικρός, θαύμαζα τα μνημεία της αρχαιότητας και όντως ήθελα να γίνω ο νέος Φειδίας. Παράλληλα ωστόσο ήθελα να γίνω και αστροναύτης, άρα δε σήμαινε και πολλά εκείνη η επιθυμία μου. Αργότερα, ο αδελφός μου έπαιζε κιθάρα και εγώ τον συνόδευα με αυτοσχέδια τύμπανα, συνήθως από κουτιά Vitam, και μετά με μια φτηνή ντραμς Remo, που σε κάποια αποθήκη είναι χωμένη αλλά αγνοώ που ακριβώς.

Μια παιδική σου σκανδαλιά που θυμάσαι έντονα;

Είχα κλέψει από το σπίτι της θείας μου ένα καρτ ποστάλ που απεικόνισε την τελευταία έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης και με έπιασε ο πατέρας μου στα πράσα και μου έδωσε τη μοναδική ξυλιά στα χέρια για να μην το ξανακάνω. Επίσης, για να παραστήσω μια αιματοβαμμένη σκηνή, έκρυψα ζουμί από φράουλες μέσα σε μια νάιλον σακούλα και την έβαλα κάτω από το κρεβάτι μου για κατοπινή χρήση. Μαζεύτηκαν όλα τα μυρμήγκια της γειτονιάς και, ακόμη χειρότερα, το ζουμί είχε ξεθωριάσει και δεν μου έκανε ως υποκατάστατο αίματος.

Ο γιος σου να γίνει και αυτός κριτικός κινηματογράφου;

Δε νομίζω. Θέλει να γίνει κατασκευαστής όπλων ή ποδοσφαιριστής. Πάντως, με ρωτάει συνεχώς για τη βαθμολογία μου σε ταινίες που έχει δει για να διαπιστώσει αν ταιριάζουν τα γούστα μας.

Αλήθεια υπάρχει συνταγή για μια επιτυχημένη ταινία;

Όχι. Γενικά μιλώντας, πρέπει να τιμά τον τίτλο της, να διαθέτει πρωτοτυπία, δυναμισμό (εσωτερικό ή μονταζιακό) και συνέπεια, και να λέει κάτι από καρδιάς. Αλλιώς, μια από τα ίδια, και χειρότερα.

Ποια ή ποιες είναι οι αγαπημένες σου ταινίες και ποια δεν θα ήθελες να υπάρχει καν;

Όλες οι ταινίες του Στάνλεϊ Κιούμπρικ και πιο ειδικά η Οδύσσεια του Διαστήματος, του Βίλελμ Μουρνάου και του Ντέιβιντ Λίντς, καθώς και οι περισσότερες του Γουάιλντερ, του Γουάιλερ, του Αντονιόνι και του Καζάν. Επίσης ο Πολίτης Κέιν, Το Άγγιγμα του Κακού και ο Λόρενς της Αραβίας. Αν συνεχίσω δεν θα φτάνει, όχι το χαρτί, αλλά και ο κυβερνοχώρος. Δεν θα ήθελα να εξαφανιστεί κάποια ταινία διότι όλο και κάποιος θα βρεθεί να την απολαύσει.

Έχεις δηλώσει ότι θα ήθελες να έχεις γνωρίσει τον Τσάρλι Τσάπλιν. Για ποιο λόγο;

Έφτασα κοντά, στο σπίτι του στην Ελβετία, αλλά φυσικά είχε πεθάνει 25 χρόνια πριν και γνώρισα την οικογένεια του. θα ήθελα να τον είχα προλάβει γιατί ήταν ιδιοφυία, ένας από τους εφευρέτες του σινεμά, ένας αναγεννησιακός άνθρωπος, ένας απαράμιλλος χορευτής, που οι ταινίες έχουν ακόμη πλάκα και συγκίνηση. Έβαλα στο γιο μου, που ανήκει στη γενιά των Transformers και των Πειρατών της Καραϊβικής, τον Χρυσοθήρα και το Τσίρκο και μου ζήτησε να τα ξαναδεί μετά από μια ώρα! Εντυπωσιακό.

Έχεις κάνει πολλές συνεντεύξεις και με μεγάλα ονόματα. Ποιος star toy Hollywood σε έφερε σε δύσκολη θέση, με κάποια απαιτησή του ενδεχομένως;

Κανείς. Ενοχλητικοί είναι συνήθως οι ατζέντηδες τους, που για να προστατέψουν τους πελάτες τους, σου ζητάνε να μη ρωτήσεις κάτι ενδεχομένως, αλλά όχι και απαραίτητα, ενοχλητικό γι΄αυτούς.

Είναι εύκολο ή δύσκολο, προερχόμενος από την μικρή μας Ελλάδα να αναμετρηθείς με τα κολοσσιαία μέσα που ασχολούνται με το θέαμα προκειμένου να κλείσεις μια συνέντευξη με star του εξωτερικού;

Δεν είναι ακριβώς θέμα δυσκολίας αλλά διαθεσιμότητας και χρόνου που δίνεται συνολικά σε Έλληνες δημοσιογράφους. Παίρνουμε τις συνεντεύξεις που αναλογούν στη μικρή μας αγορά, με τα περιορισμένα εισιτήρια.

Εσύ έχεις φέρεις σε δύσκολη θέση κάποιον συνεντευξιαζόμενο σου άθελα σου ή και εσκεμμένα;

Όχι εσκεμμένα. Ωστόσο, σε ερωτήσεις μου που εμπεριείχαν έμμεσα προσωπικές ερωτήσεις, η Χάλι Μπέρι, η Αντζέλικα Χιούστον και η Ρις Γουίδερσπουν απλά δεν απάντησαν. Και ο Ράσελ Κρόου με αποκάλεσε fucking dick στην κάμερα, γιατί προφανώς δεν συμφώνησε με ένα σχόλιο μου. Δεν κατάλαβα ποτέ αν το έλεγε για πλάκα ή σοβαρά!

Μετά από τόσες ταινίες που έχεις δει πως νιώθεις όταν πρέπει να δεις και άλλες. Λειτουργείς επαγγελματικά καθαρά ή το κάνεις ακόμα κέφι;

Ανάλογα. Αν υποψιάζομαι πως θα δω κάτι που δε λέει και πολλά, φυσικά βαριέμαι. Πολλές φορές έχω προκαταβάλει τον εαυτό μου, ανθρώπινα κι όχι πονηρά, κι έχω διαψευστεί πανηγυρικά μόλις έπεσαν οι τίτλοι τέλους, όπως στο Παιχνίδι των Λυγμών, ή πρόσφατα στο Λόγο του Βασιλιά.

Αλήθεια πιστεύεις ότι υπάρχουν όρια στην τέχνη ή η πρόκληση και η υπερβολή μπορούν να φθάσουν παντού;

Όρια υπάρχουν, αισθητικά και μόνο, στο μέτρο που η ηθική είναι η ίδια η αισθητική, και όχι μια σειρά από θρησκευτικά/δογματικά συμπλέγματα. Αντιπαθώ σοβαρά τη λογοκρισία. Άσε τον καθένα να κρίνει στο τέλος και μόνος του, αφού η θέαση δεν είναι υποχρεωτική και όλα είναι τελικά θέμα γούστου και παιδείας.

Ποια είναι τα πιο σημαντικά μηνύματα που μπορεί να περάσει μια ταινία για εσένα;

Δε μου αρέσουν οι ταινίες με μηνύματα. Χειραγωγούν το θεατή και τον καθοδηγούν σε προαποφασισμένα συμπεράσματα, συνεπώς ψευτίζουν όσο πυκνώνουν σε προθέσεις. Μου αρέσουν όσες ταινίες είναι σαφείς αλλά ανοιχτές σε ερμηνείες, ακόμη κι αυτές που θέτουν ερωτήματα αντί να απαντούν για μας.

Ο ελληνικός κινηματογράφος θα αναβιώσει δυναμικά ή θα χρειαστούν πολλά χρόνια ακόμη;

Δε νομίζω πως έχει τα φόντα να αναβιώσει. Λείπει η παιδεία και τα χρήματα. Αναλαμπές πάντα θα υπάρχουν, ανάλογα με τα ταλέντα και την ανάγκη ή την ευτυχή συγκυρία να εκφραστούν.

Η ξένη κινηματογραφική βιομηχανία είναι στοχευμένη στο είδος ταινιών που παράγει και μετέπειτα στην διανομή τους;

Η αμερικάνικη, ναι. Η γαλλική, ως ένα βαθμό (πρόκειται για μια μικρή βιομηχανία με μέθοδο). Οι άλλες προσπαθούν τοπικά, και λίγο έξω από τα σύνορα τους, με αναβίωση των κινηματογραφικών ειδών. Ωστόσο, ενώ οι άλλοι τρέχουν για το σινεμά, οι αμερικανοί έχουν κάνει θαύματα με τα σίριαλ την τελευταία δεκαετία.

Με ποια κριτήρια έρχεται μια ταινία στις ελληνικές αίθουσες;

Με κριτήρια εμπορικότητας, έστω κι αν προορίζεται σε μικρό καλλιτεχνικό κύκλωμα. Μια παραγωγή εκτός στούντιο με μεγάλα ονόματα μπορεί και να στοιχίσει μισό εκατομμύριο ευρώ στον διανομέα, μια καλλιτεχνική 10 χιλιάδες. Γίνεται μια εκτίμηση και προβολή εισιτηρίων, και η τιμή αγοράς είναι ανάλογη.

Τα όσκαρ είναι αντικειμενικά κατά την γνώμη σου;

Εκφράζουν το γούστο και την επαγγελματική κρίση των 6000 μελών της Ακαδημίας που τα ψηφίζει, καθώς και τα «ρεύματα» της χρονιάς αλλά και το συναίσθημα. Αντικειμενικό δεν είναι τίποτε στο σινεμά, ούτε καν το ντοκιμαντέρ.

 Με ποιους τρόπους αποφορτίζεσαι από την δουλειά σου;

Μπάσκετ, κολύμπι, μουσική, οικογένεια, ή και τίποτε απολύτως.

Έχεις σκεφθεί να διδάξεις σε σχολή με αντικείμενο τον κινηματογράφο δεδομένου ότι οι γνώσεις και η εμπειρία σου είναι σημαντικές;

Καμιά φορά αναρωτιέμαι ποιοι διδάσκουν σε όλες τις ιδιωτικές σχολές αλλά δεν μου έχει γίνει ποτέ πρόταση και ούτως ή άλλως, δεν ήταν ποτέ στις προτεραιότητες μου.

 ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΑΡΘΑΛΙΤΗΣ

 

Print Friendly, PDF & Email

Περισσοτερα
αρθρα