ΠΑΙΔΙ: ΔΕΝ ΠΑΩ ΣΧΟΛΕΙΟ!

Date

900_818c1820ad59cd36535c97ae53598d8cΠολλά παιδιά –στα πρώτα χρόνια του σχολείου– δυσφορούν ή αρνιούνται μερικές φορές να πάνε στο σχολείο. Συνήθως, όμως, ύστερα από συζήτηση με τους γονείς τους το ξεπερνούν.

ΑΙΤΙΕΣ

Η άρνηση του παιδιού να πάει στο σχολείο συνήθως οφείλεται στο γεγονός ότι και οι γονείς του ίσως δείχνουν μια αδιάφορη ή και εχθρική στάση απέναντι στο σχολείο, επειδή και οι ίδιοι πιθανώς είχαν αντιμετωπίσει δυσκολίες. Άθελά τους, λοιπόν, προβάλλουν τα δικά τους συναισθήματα στη σχολική φοίτηση του παιδιού τους.
Υπάρχει, βέβαια, και η πιθανότητα η άρνηση του παιδιού να απορρέει από τις υπερβολικές απαιτήσεις των γονιών του, που του δημιουργούν την αίσθηση ότι δεν μπορεί να τα καταφέρει. Και πώς αντιδρά τότε; Αντιτίθεται, ενοχλείται με το σχολείο, παρουσιάζει πιθανώς διαταραχές στη συμπεριφορά, θυμό και συναισθηματική αστάθεια ή αντίθετα η άρνησή του παίρνει τη μορφή παθητικότητας. Παραμένει σιωπηλό, θυμωμένο και καταφεύγει στην ονειροπόληση. Αν μάλιστα είναι έφηβος, τότε η αντίθεσή του εκδηλώνεται με σκασιαρχείο.

ΣΧΟΛΙΚΗ…ΦΟΒΙΑ

Κάποιες φορές όμως, όταν η άρνηση του παιδιού να πάει στο σχολείο παραμένει και παίρνει μεγάλες διαστάσεις, εξελίσσεται σε σχολική φοβία. Σε μια δηλαδή κατάσταση κατά την οποία το παιδί, για φαινομενικά παράδοξους λόγους, αρνείται να πάει σχολείο και αντιστέκεται με έντονες αντιδράσεις άγχους ή πανικού στις προσπάθειες των γονιών του να το πείσουν να πάει. Κλαίει, τους παρακαλεί και υπόσχεται ότι θα πάει την επόμενη μέρα.

Αν το πιέσουν, η κρίση παίρνει δραματική τροπή, καθώς κλείνεται στο δωμάτιό του και κλαίει, ενώ δε δέχεται κανένα επιχείρημα. Άλλες φορές, πάλι, εξαιτίας της αγωνίας του, του πανικού και της απόγνωσης που νιώθει, μπορεί να γίνει επιθετικό προς τους γονείς, που επιμένουν.

Στις ηλικίες μεταξύ 5-7 χρόνων παραπονιέται για συμπτώματα όπως πονοκεφάλους, πόνους στην κοιλιά ή ακόμη και εμετούς. Επιπρόσθετα ίσως παρατηρηθούν ενούρηση, εγκόπριση, νυχτερινοί εφιάλτες, άρνηση να φάει, υπερκινητικότητα κ.λπ.

ΠΡΟΣΟΧΗ!

Η σχολική φοβία φαίνεται ότι είναι πιο συχνή στα αγόρια. Οι ερευνητές έχουν καταλήξει ότι στις περισσότερες περιπτώσεις συναντάται σε μοναχοπαίδια, πρωτότοκα ή μικρότερα παιδιά. Πρόκειται συνήθως για παιδιά με μέση ή και ανώτερη νοημοσύνη, τα οποία παρουσιάζουν καλή σχολική επίδοση.

ΑΙΤΙΕΣ

Το άγχος των παιδιών με σχολική φοβία συνδέεται στενά με στιγμές που ένιωσαν φόβο κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Ίσως να έχουν προηγηθεί και γεγονότα που τα επηρέασαν, όπως αλλαγή σχολείου, ασθένεια ή θάνατος ενός γονιού, νοσηλεία ή παραμονή στο σπίτι του ίδιου του παιδιού έπειτα από κάποια ασθένεια ή ατύχημα.
Ασυνείδητα το παιδί περνάει σε συνειρμούς που του δημιουργούν φόβο, όπως ότι ο δάσκαλος είναι αυστηρός, ότι οι συμμαθητές στην τάξη είναι κακοί ή το κοροϊδεύουν.
Επίσης, ίσως διαπιστωθεί ότι στο παιδί πιθανό να συνυπάρχουν ή να υπήρχαν παλαιότερα και άλλες μορφές φοβικής συμπεριφοράς, όπως φόβος στο σκοτάδι, αγοραφοβία κ.ά.

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

Τα παιδιά με σχολική φοβία:

Φαίνονται αρκετά εξαρτημένα και δεν είναι ιδιαίτερα κοινωνικά.
Είναι δειλά, συνεσταλμένα και φοβισμένα όταν βρίσκονται μακριά από την οικογένεια. Αντίθετα, η εικόνα αυτή αλλάζει όταν βρίσκονται στο σπίτι τους.
Παρουσιάζουν αμφιθυμικά συναισθήματα, δικαιολογούν δηλαδή τη φοβία τους με την ανησυχία ότι θα συμβεί κάτι κακό στη μητέρα τους ενώ αυτά θα είναι στο σχολείο.
Γίνονται συχνά δυνάστες των γονιών τους.

ΠΡΟΣΟΧΗ!

Η μητέρα των παιδιών με σχολική φοβία περιγράφεται ως αγχώδης, φοβική και υπερπροστατευτική, στοιχεία δηλαδή που ενισχύουν την εξάρτηση του παιδιού από την ίδια και δεν ενθαρρύνουν την αυτενέργειά του.
Ο πατέρας παρουσιάζεται ανασφαλής, αδύναμος ή απών (διαζύγιο ή θάνατος).
Σε ό,τι αφορά στο οικογενειακό μοντέλο, το παιδί –κυρίως αν είναι αγόρι– δεν έχει δημιουργήσει με τον πατέρα κάποια στενή σχέση.

ΒΟΗΘΗΣΤΕ ΤΑ

Από τη στιγμή που υπάρχει το πρόβλημα είναι πολύ σημαντικό για το παιδί να μη μένει καθόλου στο σπίτι, γιατί, όταν λείπει συχνά από το σχολείο, του δημιουργούνται κενά και ενισχύονται οι συναισθηματικές του δυσκολίες.
Μόλις αντιληφθείτε το πρόβλημα, ενημερώστε αμέσως το δάσκαλό του. Η ενθάρρυνση, η προτροπή για συμμετοχή στο μάθημα και ο έπαινος θα το βοηθήσουν.
Αν αντιδρά πολύ έντονα, ξεκινήστε σταδιακό πρόγραμμα επιστροφής και ενθάρρυνσής του σε συνεργασία με κάποιον ειδικό. Να αποφεύγετε να του δείχνετε το άγχος σας για το σχολείο.
Η σχολική φοβία αντιμετωπίζεται με ψυχοθεραπεία σε συνεργασία με την οικογένεια.

Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

Στις μισές περίπου περιπτώσεις υπάρχει πλήρης ένταξη του τόσο στο σχολείο όσο και στην εξωσχολική ζωή.
Στις άλλες μισές, παρότι εντάσσεται στο σχολείο, η φοβία παραμένει σε ηπιότερη μορφή και πιθανώς παρουσιάζονται διάφορες δυσκολίες στις σχέσεις του με τους άλλους.
Τέλος, σε λίγες περιπτώσεις υπάρχει δυσμενής εξέλιξη, αφού το παιδί εμμένει στη σχολική φοβία, αλλά κυρίως από το γεγονός ότι προστίθενται και διάφορες άλλες δυσκολίες στην κοινωνική προσαρμογή του.

Πηγη: vita.gr

Print Friendly, PDF & Email

Περισσοτερα
αρθρα