banner ad

«ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ…ΚΑΛΗ ΑΠΟΤΥΧΙΑ!»

. June 21, 2012 . 0 Comments

Η ατμόσφαιρα των ημερών βράζει και όχι μόνο λόγω των υψηλών θερμοκρασιών. Την ώρα που ο κόσμος των ενηλίκων ασχολείται με τα εκλογικά αποτελέσματα, την επιτυχία ή αποτυχία ενός συστήματος, ενός κόμματος, κάποιων προσώπων, θεσμών ή και της ίδιας της δημοκρατίας, ένας άλλος κόσμος έρχεται να αντιμετωπίσει τις δικές του προσωπικές προκλήσεις και αναμετρήσεις. Αυτός ο κόσμος δεν είναι άλλος απο αυτόν των «διαγωνιζόμενων» και «εξεταζόμενων» εφήβων. Για τους ανήλικους- καλώς ή κακώς- η σχολική επίδοση είναι ο,τι η εργασιακή για τους ενήλικες. Συχνότατα καθορίζει  το «status» του ατόμου όχι μόνο ως μαθητή αλλά και ως προσωπικότητα. Οι σχολικές εξετάσεις και ιδίως αυτές των τελειοφήτων, σηματοδοτούν μια διαδικασία «προαγωγής» και το αποτέλεσμα τους  θα τους κατατάξει στη «λίστα» των επιτυχημένων …ή των αποτυχημένων.

Μήπως όμως  η έννοια της επιτυχίας έχει λάβει διαστάσεις υπεραξίας και έχει γίνει αυτοσκοπός; Γιατί μέσα μας έχει καταγραφεί η επιτυχία με θετικό πρόσημο και η αποτυχία απόλυτα με αρνητικό; Μήπως τα μεγέθη αυτά δεν είναι τελικά τόσο απόλυτα;

 Ο στόχος μας σαφώς δεν είναι να απαξιώσουμε την επιτυχία!!! Είναι να αναδείξουμε τη θετική διάσταση της αποτυχίας και το πώς μπορεί κανείς αξιοποιώντας την σωστά να οδηγηθεί αργότερα στην πολυπόθητη επιτυχία.

 Πώς μπορούμε λοιπόν ως γονείς  να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να διαχειριστούν μια πιθανή αποτυχία στα αποτελέσματα των εξετάσεων;

Βασική αρχή είναι  να συνειδητοποιήσουν πως όποιος δρα, κινείται, με άλλα λόγια ζει-με την ουσιαστική σημασία- φλερτάρει πάντα με την αποτυχία. Είναι ένας δρόμος στον οποίο συχνά οδηγούμαστε. Το σημαντικό όμως είναι πως ο δρόμος αυτός δεν είναι ούτε μονόδρομος, ούτε αδιέξοδος. Αρκεί να κάνουμε τους σωστούς ελιγμούς.

Ο πρώτος «ελιγμός», είναι να δουν τις πραγματικές διαστάσεις της αποτυχίας τους καθώς και να διερευνύσουν και να αναλύσουν τις αιτίες της. Σε αυτή τη φάση απ’την πλευρά μας ως γονείς θα πρέπει να αποφύγουμε τόσο την ψυχολογική τους ισοπέδωση (π.χ «Τα έκανες θάλασσα!Όταν σου έλεγα να διαβάσεις, εσύ ήθελες βόλτες!»), όσο και την μετατόπιση των ευθυνών (π.χ. «Παιδί μου δεν φταις εσύ! Τα θέματα ήταν πολύ δύσκολα και ο καθηγητής σε είχε από την αρχή στο μάτι»). Και στις δύο περιπτώσεις δεν κάνουμε τίποτα άλλο από το να αποπροσανατολίζουμε και να αποπροσανατολιζόμαστε. Ας σταθούμε δίπλα στα παιδιά μας και ας τα βοηθήσουμε να προσδιορίσουν με ειλικρίνεια και ψυχραιμία τα πραγματικά αίτια της μη επίτευξης του στόχου τους.

Τέτοια αίτια θα μπορούσαν να είναι τα εξής:

–        Η δυσαναλογία μεταξύ προσδοκιών και αντικειμενικών δυνατοτήτων. Οι γονείς συχνά υποτιμούν τις δυνατότητες των παιδιών τους, με αποτέλεσμα εκείνα να αποσύρονται εξαρχής από κάθε προσπάθεια. Αντίστοιχα υπάρχουν γονείς που «ψάχνουν» το ιδανικό παιδί, εξαντλώντας τελικά το πραγματικό παιδί και καταδικάζοντας το σε μια ατέρμονη ματαίωση.

–        Η μη εξατομικευμένη οργάνωση μελέτης. Δεν σημαίνει πως κάποιος μαθητής απέτυχε επειδή δεν διάβασε πολύ ή αρκετά. Η σωματική και πνευματική καταπόνηση που υφίστανται οι έφηβοι κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, δεν είναι αυτή που θα επιφέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Ενισχύστε το παιδί σας να βρει τον τρόπο οργάνωσης μελέτης που ανταποκρίνεται στις προσωπικές του μαθησιακές ανάγκες.

–        Ο λάθος στόχος. Το γεγονός οτι έχετε μια οικογενειακή επιχείρηση, κάποιον «γνωστό» που μπορεί να « βοηθήσει», το οτι γνωρίζετε ποιά είναι τα κορεσμένα επαγγέλματα και ποιά του μέλλοντος…δεν σημαίνει πως πρέπει να είναι αυτοί οι  παράγωντες που θα καθορίσουν τις επιλογές του παιδιού σας. Κάτι τέτοιο είναι τόσο δυσλειτουργικό όσο το να εξαναγκάσεις ένα αριστερόχειρα να γράψει με το δεξί και το αντίστροφο. Το αποτέλεσμα θα είναι επιεικώς κακό, όχι λόγω έλλειψης δυνατοτήτων αλλά λάθος τακτικής.

–        Οι συναισθηματικοί παράγωντες. Ο  κόσμος των εφήβων είναι ιδιαίτερα ευάλωτος. Πρόκειται για ένα κόσμο που κλιδονίζεται από  έντονες  εσωτερικές συγκρούσεις, συνεχείς αναπτυξιακές μεταβολές, που αναζητά ταυτότητα-θέση- ρόλο,που συχνά καλείται να απορροφήσει  μεγάλο μέρος των οικογενειακών και κοινωνικών κραδασμών και που πολλές φορές καθηλώνεται από το άγχος και την αγωνία . Ας τους δείξουμε κατανόηση και ας τους στηρίξουμε να μάθουν να επεξεργάζονται και να διαχειρίζονται καλύτερα τα συναισθήματα τους στο μέλλον.

Σε δεύτερο επίπεδο, αφού δηλαδή αναλυθούν επαρκώς οι πιθανές αιτίες που οδήγησαν στην αποτυχία, πρέπει να κινητοποιήσουμε τα παιδιά μας να σταθούν απέναντι στην αποτυχία αυτή ενεργητικά και όχι μοιρολατρικά. Να βρουν δηλαδή εναλλακτικές λύσεις, να μεταβάλλουν προηγούμενες στρατηγικές που απέτυχαν,να τροποποιήσουν πιθανόν  τους στόχους τους. Το σημείο αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό γιατί συχνότατα οι επαναλαμβανόμενες αποτυχίες οφείλονται στην εμμονική χρήση των ίδιων στρατηγικών. Να σημειώσουμε εδώ πως πολλοί γονείς δεν έχουν την πολυτέλεια αλλά ούτε και πρέπει να δίνουν απεριόριστες και άνευ όρων ευκαιρίες στα παιδιά τους. Οφείλουν όμως να θέσουν τα όρια τους με ψυχραιμία, αποφεύγοντας οποιαδήποτε απειλή ή εκφοβισμό προς το παιδί.

Εξίσου σημαντικό είναι να μην συγκρίνετε τα παιδία σας με άλλα. Δεν βοηθά καθόλου την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση τους. Το μέτρο σύγκρισης τους πρέπει να είναι ο ίδιος τους ο εαυτός και η υπέρβαση αυτού.

Τέλος, όπως αναφέρουμε πάντα, δώστε τους τη δυνατότητα να εκφράσουν ελεύθερα τα συναισθήματα τους και να τα αποδεχτούν. Η αγανάκτηση, η θλίψη, ο θυμός…είναι αναμενόμενα σε τέτοιες περιπτώσεις. Το ζητούμενο είναι να κατανοήσουν πως κάποιος δεν προσδιορίζεται από την αποτυχία του, αλλά από το πώς την αντιμετωπίζει. Σαφώς και πάντα ευχόμαστε,ελπίζουμε, εργαζόμαστε  για την επιτυχία. Την εκπλήρωση δηλαδή των στόχων αυτών που έρχονται να ικανοποιήσουν τις εξωτερικές αλλά και εσωτερικές μας ανάγκες. Όποτε όμως δεν συμβαίνει αυτό, πρέπει να ευχόμαστε να είναι καλή η αποτυχία. Δηλαδή, μια αποτυχία λειτουργική, αξιοποιήσιμη, μια αποτυχία που δεν θα σταθεί εμπόδιο σε ένα δρόμο, αλλά θα στήσει ένα σηματοδότη που θα κατευθύνει τα επόμενα βήματα μας σε μια πορεία δημιουργίας και πληρότητας.

Print Friendly, PDF & Email

Tags:

Category: ΑΝΝΑ ΜΑΚΑΡΟΥΝΑ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *