banner ad

“Η ΚΑΠΕΛΑ ΣΙΣΤΙΝΑ ΚΑΤΑΝΤΗΣΕ ΛΑΙΚΗ ΑΓΟΡΑ”

. October 8, 2012 . 0 Comments

Τα πέντε εκατομμύρια τουριστών κάθε χρόνο καταστρέφουν σταδιακά το πιο διάσημο παρεκκλήσι του Βατικανού με τις αριστουργηματικές τοιχογραφίες. Και στην Ιταλία άρχισαν οι κόντρες για τον περιορισμό των επισκεπτών

Πόλεμος έχει ξεσπάσει στην Ιταλία για το μέλλον της Καπέλα Σιστίνα. Υπερασπιστής του αριστουργήματος του Μιχαήλ Αγγέλου εμφανίζεται ο συγγραφέας Πιέτρο Τσιτάτι που υποστηρίζει πως οι περίφημες τοιχογραφίες υφίστανται «απίστευτη καταστροφή» καθώς τις επισκέπτονται «κοπάδια μεθυσμένων τουριστών» ενώ στο αντίπαλο στρατόπεδο εμφανίζεται ο διευθυντής των μουσείων του Βατικανού Αντόνιο Παολούτσι που τάσσεται κατά του περιορισμού των επισκεπτών.
Πέντε εκατομμύρια επισκέπτες τον χρόνο κατακλύζουν το πιο διάσημο παρεκκλήσι του Βατικανού, στην οροφή του οποίου δεσπόζει η εμβληματική τοιχογραφία του 16ου αιώνα στην οποία κυριαρχεί η μορφή του Θεού να δίνει ζωή στον Αδάμ. Ουδείς όμως φαίνεται να θυμάται πως πρόκειται για ιερό χώρο καθώς φωνές, αποπνικτική οσμή από ιδρώτα και εκατοντάδες κεφάλια στραμμένα προς την οροφή παραπέμπουν περισσότερο σε ασφυκτικά γεμάτο σταθμό τρένου.
Με άρθρο του στην «Κοριέρε Ντέλα Σέρα» ο συγγραφέας και κριτικός λογοτεχνίας Πιέτρο Τσιτάτι ζητά από το Βατικανό να μειώσει δραστικά τον επιτρεπόμενο αριθμό επισκεπτών στην Καπέλα Σιστίνα, κίνηση που κατά την εκτίμησή του θα προστάτευε τις τοιχογραφίες από την καταστροφή και θα επέτρεπε τη συντήρηση κάποιων σημείων της. Περιγράφει δε την επίσκεψη ως «ένα οικουμενικό ανακάτεμα, όπου κανένας δεν βλέπει τίποτα» και που «δεν είναι δυνατή καμίας μορφής ενατένιση». «Η εκκλησία χρειάζεται χρήματα, αυτές οι τερατώδεις συνθήκες όμως δεν μπορεί να ισχύουν» συνεχίζει ο στενός φίλος του Ιταλο Καλβίνο.
Η απάντηση ήρθε επίσης με ένα άρθρο, αυτή τη φορά στην εφημερίδα του Βατικανού «Λ’ Οσερβατόρε Ρομάνο», με την υπογραφή του διευθυντή των μουσείων του Βατικανού – και της Καπέλα Σιστίνα – Αντόνιο Παολούτσι. «Η εποχή που μόνο λόρδοι και δούκες μπορούσαν να έχουν πρόσβαση στα αριστουργήματα έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Είναι αδιανόητος ο περιορισμός του αριθμού των επισκεπτών».
Ατελείωτες είναι καθημερινά οι ουρές όσων θέλουν να θαυμάσουν τις δημιουργίες του Μιχαήλ Αγγέλου σε ύψος 20μ. αλλά και τα έργα που άφησαν πίσω τους στον ίδιο χώρο ο Μποτιτσέλι και ο Περουτζίνο. Ατυχοι είναι μόνο όσοι βρεθούν στην Αιώνια Πόλη τις ημέρες που εκλέγεται νέος Πάπας καθώς τότε η Καπέλα Σιστίνα χρησιμοποιείται από το κονκλάβιο και μία ημέρα κάθε χρόνο κατά την οποία ο Πάπας βαφτίζει ο ίδιος βρέφη.
Στο στρατόπεδο του Τσιτάτι ωστόσο τάσσονται και οι φύλακες του χώρου. Παρά το γεγονός ότι ο Παουλούτσι υποστηρίζει ότι πως έχει τριπλασιάσει τον αριθμό τους, ένας από αυτούς παραδέχεται πως υπάρχουν ημέρες κατά τις οποίες η κατάσταση είναι ανεξέλεγκτη. «Είμαστε δύο και είναι χιλιάδες οι επισκέπτες. Χρειάζεται να είμαστε τουλάχιστον δέκα. Οταν δε γεμίζει η αίθουσα, αισθάνεσαι τη θερμοκρασία να ανεβαίνει. Ακόμη και πορτοφολάδες κυκλοφορούν, όπως στη λαϊκή» δηλώνει στον βρετανικό «Ομπζέρβερ».
To θέμα είναι πως ο ίδιος ο Παουλούτσι είχε κρούσει τον κώδωνα κινδύνου προ διετίας εξηγώντας πως οι συντηρητές που εργάζονταν τη νύχτα αφαίρεσαν από τις τοιχογραφίες «απίστευτες ποσότητες» ρύπων που προέρχονται από σκόνη, τρίχες, κατάλοιπα της αναπνοής, νεκρά κύτταρα και ιδρώτα, γεγονός που αποδόθηκε και στο πεπαλαιωμένο σύστημα εξαερισμού. Εξαερισμός που μελετάται να αντικατασταθεί προς το τέλος του χρόνου.
Πηγη: tanea.gr
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , ,

Category: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *