banner ad

ΔΥΣΛΕΞΙΑ

. April 2, 2011 . 0 Comments

Η δυσλεξία είναι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν αρκετά παιδιά, ένα πρόβλημα που πανικοβάλλει και αγχώνει πολλούς γονείς και εκπαιδευτικούς. Αν όμως διαγνωστεί έγκαιρα, τότε το παιδί μπορεί να βοηθηθεί κατάλληλα και να ξεπεράσει τις περισσότερες αναγνωστικές και ορθογραφικές δυσκολίες.

Ο όρος “δυσλεξία” αναφέρεται στις μαθησιακές δυσκολίες ανάγνωσης και γραφής, οι οποίες δε συνδέονται με οργανικές ή διανοητικές διαταραχές (π.χ. διανοητική καθυστέρηση, δυσκολία στην αντίληψη, προβλήματα γλώσσας, προβλήματα προσωπικότητας), είναι ειδικές και προκαθορίζονται οργανικά.

Πολλοί ειδικοί επιστήμονες υποστηρίζουν, ότι η δυσλεξία είναι εγγενής – κληρονομική. Κάποια παιδιά, δηλαδή, δυσκολεύονται στο διάβασμα και την ορθογραφία, γιατί γεννήθηκαν έτσι.

Έχει διαπιστωθεί, ότι πολύ περισσότερα αγόρια από ότι κορίτσια αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της δυσλεξίας, σε αναλογία περίπου 4 προς 1. Και ενώ το ποσοστό των παιδιών με μαθησιακά προβλήματα αγγίζει το 15 – 20% του μαθητικού πληθυσμού, μόνο ένα 3 – 5% περίπου εμφανίζει δυσλεξία. Δυστυχώς, όμως, έρευνες έχουν δείξει, ότι ένα 80% των πραγματικών δυσλεξικών τελειώνουν το σχολείο, χωρίς να έχει γίνει διάγνωση του προβλήματος.

Η δυσλεξία δεν είναι κάτι που πρέπει να σας φοβίζει, αν το παιδί σας αντιμετωπίζει αυτό το πρόβλημα. Το παιδί με δυσλεξία δεν είναι “άρρωστο” και σαφώς το πρόβλημα αυτό δεν έχει να κάνει με ανεπαρκή νοημοσύνη, ψυχολογικές διαταραχές, δυσκολία στην αντίληψη, προβλήματα γλώσσας ή ακόμα και ανεπαρκή διδασκαλία. Ένα παιδί με δυσλεξία μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά χαρισματικό, ευφυές, δημιουργικό και εφευρετικό. Μάλιστα, πολλοί διάσημοι δυσλεκτικοί έμειναν στην ιστορία για τη συμβολή τους στις επιστήμες και την τέχνη. Κάποιοι από αυτούς είναι ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, ο Άλμπερτ Αϊνστάιν, ο Τόμας Έντισον, ο Πάμπλο Πικάσσο και πολλοί άλλοι.

Η δυσλεξία δεν είναι εύκολα αναγνωρίσιμη, μιας και δε φαίνεται στον καθημερινό προφορικό λόγο του παιδιού, αλλά εκδηλώνεται μέσα από την αναγνωστική και γραπτή διαδικασία. Ας δούμε λοιπόν μαζί, ποιες είναι οι κύριες ενδείξεις του προβλήματος:

•Η νοητική ικανότητα του παιδιού δε συμφωνεί με την αναγνωστική – ορθογραφική επίδοσή του.

•Το δυσλεκτικό παιδί δυσκολεύεται σημαντικά στην επεξεργασία των συμβόλων της γραπτής γλώσσας.

•Η ανάγνωσή του διαφέρει ποιοτικά και ποσοτικά από αυτήν του κανονικού αναγνώστη.

•Η αναγνωστική – ορθογραφική του καθυστέρηση δεν αποτελεί μέρος μιας γενικότερης μαθησιακής καθυστέρησής του.

Χαρακτηριστικά της συμπεριφοράς του δυσλεξικού παιδιού

•Δυσκολεύεται να διακρίνει το αριστερό με το δεξί.

•Σύγχυση ως προς το κυρίαρχο χέρι, μάτι, πόδι.

•Όταν διαβάζει, τα μάτια του κινούνται παλινδρομικά.

•Δυσκολεύεται να αντιληφθεί τις έννοιες της διαδοχής, της σειράς και της διεύθυνσης.

•Αποτυγχάνει στην απομνημόνευση των ημερών, των μηνών, της προπαίδειας.

•Ενδέχεται να παρουσιάζει κινητική αδεξιότητα ή υπερκινητικότητα.

•Παρουσιάζει σύγχυση στην αντίληψη της έννοιας του χρόνου.

•Παρουσιάζει προβλήματα προσανατολισμού στο χώρο.

•Δυσκολεύεται να επαναλάβει πολυσύλλαβες λέξεις.

•Δυσκολεύεται στην αντίστροφη μέτρηση αριθμών.

•Ενδεχόμενη δυσκολία στη διάκριση μορφών και στην οπτική μνήμη.

•Δυσκολεύεται να αντιστοιχίσει οπτικά και ακουστικά ερεθίσματα.

Τα κυριότερα αναγνωστικά λάθη

•Δυσκολεύεται να διακρίνει διαφορετικές λέξεις, που αποτελούνται όμως από τα ίδια γράμματα (π.χ. της – στη).

•Δεν μπορεί να διαβάσει και να προφέρει σωστά ασυνήθιστες λέξεις, πολυσύλλαβες, ιδιωματισμούς και ξένες λέξεις γραμμένες με ελληνικούς χαρακτήρες.

•Προφέρει λανθασμένα τα φωνήεντα.

•Παραλείπει λέξεις, προσθέτει λέξεις, αντικαθιστά λέξεις με άλλες που μοιάζουν στην εμφάνιση. Αναγραμματίζει τις λέξεις.

•“Καθρεφτική ανάγνωση”. Αυτό θα πει, ότι διαβάζει ανάποδα ορισμένες λέξεις (π.χ. η λέξη “αχ” διαβάζεται “χα”, το “με” διαβάζεται “εμ”).

•Παρεμβάλλει άσχετα φωνήματα στην ανάγνωση λέξεων.

•Διαβάζει τις λέξεις με το μυαλό και όχι με το μάτι, συνεπώς επηρεάζεται από τα συμφραζόμενα και δεν ακολουθεί τους κανόνες γραφημικής-φωνημικής αντιστοίχησης. Αντικαθιστά λοιπόν μια λέξη με άλλη παρόμοιας σημασίας (π.χ. “φοβερός-τρομερός”, “κοντός-χαμηλός”).

•Δε δίνει προσοχή ή αγνοεί τα σημεία στίξης, κάτι που οδηγεί σε “άχρωμη” και χωρίς έκφραση ανάγνωση.

•Πολλές φορές αποδεικνύεται, ότι δεν έχει καταλάβει αυτό που διαβάζει.

Δυσκολίες στη γραφή και στην ορθογραφία

•Ακατάστατη γραφή, με αποτέλεσμα οι λέξεις να είναι δυσανάγνωστες. Συχνά οι δύο λέξεις γίνονται μια (π.χ. ο πατέραζμου)

•Γράμματα αντιστρέφονται ή γράφονται αντίθετα, δημιουργώντας σύγχυση μπερδεύοντάς τα με άλλα (π.χ. ε-3, ζ-ξ, θ-β, ρ-9)

•Δεν μπορεί να ευθυγραμμίσει τις λέξεις πάνω στο χαρτί.

•Σε μια λέξη μπορεί να χρησιμοποιεί κεφαλαία γράμματα ανάμεσα στα μικρά.

•Η γραφή της λέξης μπορεί να επηρεαστεί από τον ήχο της, π.χ. πσάχνω, κουραζμένος, κ.λπ.

•Σημεία στίξης, όπως τελεία, κόμμα, θαυμαστικό, ερωτηματικό και τόνοι συνήθως παραλείπονται.

•Δυσκολεύεται να αντιγράψει λέξεις ή προτάσεις από τον πίνακα, από το βιβλίο στο τετράδιο, από σημειώσεις, ακόμα και από το πάνω μέρος της άσκησης ακριβώς από κάτω.

•Δεν τηρεί τους γραμματικούς και συντακτικούς κανόνες, παρόλο που τους γνωρίζει. Απλώς αδυνατεί σε ένα βαθμό να τους εφαρμόσει.

•Παραλήψεις, επαναλήψεις και αντιμεταθέσεις γραμμάτων που αποτελούν τη λέξη. Συνήθως παραλείπονται τα φωνήεντα που βρίσκονται ανάμεσα σε σύμφωνα και το ένα από τα δυο ή τρία σύμφωνα σε συμπλέγματα.

•Δυσκολεύεται να γράφει σωστά αριθμούς καθ’ υπαγόρευση (π.χ. γράφουν 5 αντί για 2, 9 αντί για 6, κ.λπ.).

•Δυσκολεύεται στην απομνημόνευση των πινάκων του πολλαπλασιασμού.

•Ενδεχόμενη δυσκολία στην αφαίρεση αριθμών εκτός και αν χρησιμοποιεί αντικείμενα. Ωστόσο, οι αριθμητικές δυσκολίες δεν είναι γενικές, αφού μερικά δυσλεκτικά παιδιά παρουσιάζουν αξιοζήλευτη επίδοση στην αριθμητική.

Info:

Κ.Δ.Πόρποδας, “Δυσλεξία. Η ειδική διαταραχή στη μάθηση του γραπτού λόγου. (Ψυχολογική θεώρηση)”. Πανεπιστήμιο Πατρών. Σχολή Ανθρωπιστικών και κοινωνικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. Τομέας Ψυχολογίας.

www.dyslexiacenters.gr

www.dyslexia.gr

Print Friendly, PDF & Email

Tags:

Category: ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & ΠΑΙΔΙ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *